Άρση μέτρων: Τι θα ισχύει σε αεροπλάνα, πλοία και ξενοδοχεία

Ταξίδι, προορισμός. Εννοιες με τις οποίες καταπιάστηκαν σπουδαίοι, από τον Oμηρο έως τον Καβάφη. Στα χνάρια τους οι ρομαντικοί σχηματίζουν σωρούς από μακρινά οδοιπορικά.

Οι πιο κυνικοί, η συντριπτική πλειονότητα, αφήνουν στην άκρη τις νοερές υπαρξιακές αναζητήσεις σε μέρη μακρινά και απλά μπαίνουν σ’ ένα αεροπλάνο ή πλοίο. Μια εδραιωμένη ρουτίνα στους αιθέρες ή στη θάλασσα, ανεξαρτήτως αν πρόκειται για ψυχαγωγία ή για εργασία.

Οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί και όλα παραπέμπουν σε χιλιοπροβαρισμένη χορογραφία. Η πανδημία, όμως, άλλαξε άρδην τα αυτονόητα και μετέτρεψε ακόμα και το πιο κοντινό ταξίδι σε Οδύσσεια. Ο κορωνοϊός αποδεκάτισε την ταξιδιωτική βιομηχανία και η κοινωνική αποστασιοποίηση δυσκολεύεται να στριμωχτεί στα περιορισμένα τετραγωνικά ενός αεροπλάνου, ενός πλοίου, μιας ξενοδοχειακής μονάδας, ακόμα και μιας ειδυλλιακής πλατείας γεμάτη τουρίστες.

Μένει να αναρωτηθεί κανείς, λοιπόν, ποιο είναι το μέλλον των ταξιδιών, τώρα που δειλά-δειλά ανοίγουν σύνορα, αεροδρόμια και λιμάνια, αλλά και επιχειρήσεις, καταστήματα, μουσεία και ό,τι άλλο συνδέεται με τα ταξίδια. Οι αεροπορικές εταιρείες, πάντως, επεξεργάζονται πυρετωδώς σχέδια για να προσαρμοστούν στο νέο δυσμενές περιβάλλον, με σκοπό να διασώσουν ό,τι μπορεί να διασωθεί.

Εσωτερικό των αεροπλάνων
Οι πτήσεις θα είναι πιο δύσκολες, πιο δυσάρεστες και πιο ακριβές. Ενας μικρότερος αριθμός αερομεταφορέων θα χρησιμοποιεί μειωμένα δρομολόγια και θα εφαρμόζει μέτρα κοινωνικής απόστασης, δηλαδή λιγότερους επιβάτες, γεγονός που βέβαια θα αυξήσει σημαντικά το κόστος των εισιτηρίων.

Η απόσταση που πρέπει να τηρείται μεταξύ επιβατών, επί του παρόντος θα επιτευχθεί αφήνοντας κενά τα ενδιάμεσα καθίσματα. Πρόκειται για επώδυνη λύση για τις ήδη αιμορραγούσες αεροπορικές εταιρείες, καθώς θα μειώσει στην καλύτερη περίπτωση, στα 2/3 την πληρότητά. Οι επιβάτες θα υποχρεούνται να φορούν μάσκες προσώπου, ενώ οι εταιρείες θα εντατικοποιήσουν το πρωτόκολλο καθαρισμού και απολύμανσης του εσωτερικού των αεροπλάνων.

Μετά και πριν από κάθε ταξίδι θα χρησιμοποιείται ένα ειδικό απολυμαντικό σπρέι, εκτός από τον καθιερωμένο καθαρισμό. Φαίνεται, όμως, να εξετάζονται και δομικές αλλαγές ως προς την εσωτερική καμπίνα του αεροσκάφους. Μια ιταλική εταιρεία εφηύρε ήδη μία πατέντα για τα καθίσματα της οικονομικής θέσης. Πρόκειται για ένα πλαστικό που στερεώνεται ανάμεσα στα καθίσματα, δημιουργώντας κάτι σαν ξεχωριστούς προσωπικούς θαλάμους και μειώνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης. Είναι περίπου κάτι σαν παραβάν από πλεξιγκλάς, που θα χωρίζει τους επιβάτες.

Μια ακόμα λύση είναι ο μεσαίος επιβάτης να κάθεται κοιτάζοντας προς την αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με τους διπλανούς του. Θα είναι δηλαδή ανεστραμμένος και απομονωμένος με προστατευτικά. Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται πλέον να μην προσφέρουν μαξιλάρια και κουβέρτες. Αντ’ αυτού θα δίνουν ένα κιτ φροντίδας για τον καθαρισμό και την υγιεινή των χεριών.

Τεστ, θερμομέτρηση και εξετάσεις αίματος
Τα τεστ που ανιχνεύουν άμεσα τον κορωνοϊό αναμένεται να χρησιοποιηθούν από κάποιες εταιρείες, ειδικά στα υπερατλαντικά ταξίδια. Ηδη η Emirates ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει δειγματοληπτικές εξετάσεις αίματος στους επιβάτες, αν και αυτή η τακτική δεν αναμένεται να υιοθετηθεί μαζικά. Η AirAsia παρουσίασε πρόσφατα τις νέες στολές πληρώματος καμπίνας, που αποτελούνται από μάσκες, ειδικό πλαστικό μπροστά από το πρόσωπο και προστατευτικές στολές.

Οι έλεγχοι θερμοκρασίας θα αποτελέσουν μαζικό μέτρο. Ενδεικτικό παράδειγμα, η Air Canada που σχεδιάζει να ξεκινήσει τη λήψη μετρήσεων θερμοκρασίας κατά το check-in. Τα περισσότερα αεροδρόμια θα διαθέτουν πλέον στις εισόδους τους θερμικές κάμερες που θα διαβάζουν τις θερμοκρασίες των επιβατών προτού ακόμα αυτοί εισέλθουν.
Οι επιβάτες θα κληθούν να συμπληρώνουν διαδικτυακά ένα ερωτηματολόγιο σε σχέση με την υγεία τους. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, με συγκατάθεση του επιβάτη, οι ταξιδιωτικές εταιρείες να χρησιμοποιούν προσωπικά δεδομένα, όπως η ηλικία, υποκείμενα νοσήματα και γενικό ιστορικό για να δημιουργήσουν ένα ατομικό προφίλ σε σχέση με το αν κάποιος ανήκει σε ευπαθείς ομάδες ή όχι.

Check-in
Η διαδικασία του check-in αναμένεται να αλλάξει δραστικά στη μετά COVID-19 εποχή. Το διεθνές αεροδρόμιο «Luis Muñoz Marín» του Πουέρτο Ρίκο προσφέρει ήδη ένα παραθυράκι στο μέλλον. Η πιο άμεση και ίσως πιο ορατή αλλαγή θα είναι η παύση της ανταλλαγής ταξιδιωτικών εγγράφων ανάμεσα σε προσωπικό και επιβάτες. Ο αυτοματισμός σε ολόκληρο τον τομέα θα αποτελέσει τη νέα κανονικότητα.
Τα βιομετρικά στοιχεία είναι ήδη μια ευρέως αποδεκτή λύση για την επαλήθευση ταυτότητας και η χρήση τους θα γίνει πιο διαδεδομένη, καθώς τα φυσικά δακτυλικά αποτυπώματα και οι σαρωτές χεριών καταργούνται. Περισσότερες no touch επιλογές θα τεθούν σε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων χωρίς επαφή, καθώς και αναγνώρισης προσώπου.

Επιπλέον, δοκιμάζεται ήδη η τεχνολογία εισαγωγής δεδομένων χωρίς επαφή, όπως ο έλεγχος χειρονομίας, η σάρωση εγγράφων και οι φωνητικές εντολές. Τα τεχνολογικά αυτά εργαλεία θα είναι αποτελεσματικά μόνο αν οι χρήστες βεβαιωθούν απόλυτα ότι τα προσωπικά δεδομένα τους προστατεύονται. Το απόρρητο, η συγκατάθεση και η διαφανής διαχείριση δεδομένων πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε τεχνικής λύσης.

Μια κάμερα θερμικής απεικόνισης θα σκανάρει τους επιβάτες, ενεργοποιώντας συναγερμό, όταν καταγραφεί θερμοκρασία πάνω από 37,8. Στην περίπτωση αυτή ο επιβάτης θα απομακρύνεται από ένα ειδικό συνεργείο για περαιτέρω αξιολόγηση. Πιθανολογείται να διεξάγεται και επιτόπου τεστ κορωνοϊού. Η τακτική αυτή αναμένεται να χρησιμοποιηθεί στα περισσότερα κεντρικά αεροδρόμια.

Μια άλλη λύση που εξετάζεται σοβαρά, ώστε να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις κατά τη διάρκεια της διαδικασίας του check-in, είναι να αξιοποιηθούν τα υπαίθρια πάρκινγκ των αεροδρομίων. Εκεί λοιπόν θα τοποθετηθούν κιόσκια με υπαλλήλους, οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους επιβάτες χωρίς αυτοί να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους. Υπό εξέταση βρίσκεται και το πώς μπορεί να αποδειχθούν ακόμα πιο χρήσιμα το Διαδίκτυο και το κινητό τηλέφωνο. Εκτός από το διαδικτυακό check-in, δηλαδή, θα στέλνονται στο κινητό του επιβάτη όλες οι πληροφορίες που μέχρι τώρα λάμβανε από υπάλληλο στη διάρκεια του check-in.
Οι συσκευές αυτοματοποιημένης αναγνώρισης πιθανολογείται ότι θα πληθύνουν και θα τοποθετηθούν επίσης σε εξωτερικό χώρο. Οι αποσκευές θα τοποθετούνται από τους ίδιους τους ταξιδιώτες σε αυτόματους υπαίθριους διαδρόμους, χωρίς να παρεμβάλλεται ανθρώπινο χέρι. Στη συνέχεια, με ειδική αρίθμηση οι επιβάτες θα εισέρχονται σε μια σήραγγα, η οποία θα τους οδηγεί απευθείας στο αεροπλάνο. Η επιβίβαση, όπως και η αποβίβαση θα πραγματοποιούνται τμηματικά ώστε να τηρούνται αποστάσεις.

Διαμονή
Προς το παρόν, καλύτερα να ξεχάσουμε τα πλούσια μπουφέ πρωινού και το χαμογελαστό σερβίρισμα. Είναι πιο συνετό να αποδεχθούμε τη θερμομέτρηση και την εξάλειψη του παραδοσιακού κλειδιού του δωματίου. Οι επισκέπτες των ξενοδοχείων αναμένεται να βιώσουν μια διαφορετική εμπειρία την επόμενη φορά που θα περάσουν την πύλη ενός ξενοδοχείου, όπου και αν βρίσκεται αυτό.

Το σημαντικότερο είναι ότι θα περιοριστούν στο ελάχιστο οι κοινόχρηστοι χώροι, όπως και η πρόσβαση στα μπαρ και στα εστιατόρια, ενώ είναι πολύ πιθανό να μη λειτουργήσουν για ένα διάστημα και υπηρεσίες όπως τα κέντρα ευεξίας. Οι επισκέπτες θα κάνουν check-in και check-out χωρίς κλειδιά, ενώ μειωμένη στο ελάχιστο θα είναι και η επαφή στη ρεσεψιόν.
Ολες οι οδηγίες και πληροφορίες θα έχουν σταλεί μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος. Θα υπάρχει φυσικά άτομο που θα βρίσκεται πίσω από πλέξιγκλας για ώρα ανάγκης. Η υγιεινή, φυσικά, αποτελεί το κορυφαίο ζήτημα. Ολες οι ξενοδοχειακές ομάδες θα υιοθετήσουν νέες τεχνικές καθαρισμού. Ενδεικτικό παράδειγμα η αλυσίδα «Hilton» που διερευνά τη χρήση ηλεκτροστατικών ψεκαστήρων, οι οποίοι ρίχνουν ομοιόμορφα απολυμαντικό σε μεγάλες περιοχές. Η Marriott έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα τους χρησιμοποιήσει για τον καθαρισμό δωματίων και κοινόχρηστων χώρων, ενώ δοκιμάζει την τεχνολογία της υπεριώδους ακτινοβολίας.

Πολλές είναι οι εταιρείες που ανακοίνωσαν ότι θα αφαιρέσουν μέρος των επίπλων και θα αναδιαμορφώσουν τη διακόσμηση για να διευκολύνουν την τήρηση της απόστασης των δύο μέτρων. Δεν χωράει αμφιβολία ότι η νέα αυτή κανονικότητα θα επηρεάσει τα έσοδα των ξενοδοχειακών μονάδων. Αυτό που δεν έχει καταστεί σαφές είναι αν κληθούν να πληρώσουν τα σπασμένα οι πελάτες.

Λέγεται ότι το παραδοσιακό τηλέφωνο δωματίου θα αντικατασταθεί από τα κινητά των επισκεπτών, μέσω των οποίων θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ειδικά συσκευασμένες υπηρεσίες δωματίου που θα παραδίδονται έξω από την πόρτα τους και χωρίς επαφή. Μάσκες και γάντια θα είναι πανταχού παρόντα και τα απολυμαντικά μαντηλάκια θα είναι οι τελευταίες προσθήκες σε δημόσιους χώρους και σετ προσωπικής φροντίδας.
Θα υπάρχει έλεγχος, ώστε, να μην μπαίνουν πολλά άτομα συγχρόνως στο ασανσέρ. Τέλος, θα σχεδιαστεί και ειδικό πρωτόκολλο για ύποπτα ή επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19. Το «Four Seasons» στη Νέα Υόρκη χρησιμοποιεί ήδη μία μονάχα είσοδο στην οποία ελέγχεται η θερμοκρασία του κάθε ατόμου. Τέλος, θα υπάρχει σε όλες τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες νοσηλευτικό προσωπικό στη διάθεση των πελατών.

Τα πλωτά μέσα δεν θα αποτελέσουν εξαίρεση και θα υποστούν κι αυτά τεράστιες αλλαγές. Μεταξύ αυτών, είναι οι προληπτικοί έλεγχοι της υγείας των επιβατών και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση που σημειωθεί κρούσμα εν πλω. Αυστηρά πρωτόκολλα απολύμανσης και παροχής προστατευτικού εξοπλισμού στο προσωπικό θεωρούνται προαπαιτούμενα.
Η Genting Cruise Lines, εταιρεία που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ και έχει στην ιδιοκτησία της πολλά κρουαζιερόπλοια, παρουσίασε ήδη νέα πρότυπα λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των μπουφέδων αυτοεξυπηρέτησης. Εισήγαγε, επίσης, ελέγχους θερμοκρασίας των επιβατών κατά την επιβίβαση και αποβίβαση και δύο φορές την ημέρα για όλα τα μέλη του πληρώματος και μάσκες για τους οικονόμους και διακομιστές τροφίμων, ενώ θα απαιτείται σημείωμα γιατρού για όλους τους επιβάτες άνω των 70 ετών. Μία ακόμα αλλαγή για τα μεγάλα πλοία και κρουαζιερόπλοια είναι το μέρος κατάπλευσης.

Ακόμα και αν τη δεδομένη στιγμή τα ταξίδια αναψυχής μοιάζουν μακρινά, ο κόσμος δεν θα σταματήσει να εξερευνά τον πλανήτη. Οι πιο ήσυχοι προορισμοί θα αναδειχθούν στους νέους δημοφιλείς, ενώ μετακινήσεις και ταξίδια θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Επιπλέον, τουλάχιστον για το πρώτο διάστημα, οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον τον καταναλωτών με εκπτώσεις και προσφορές.

Πηγή: protothema.gr

Ακολουθήστε το goalpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις